SuperCross CX ötödik futam, teljes csőd
Kovács Balu (Footstrong) lassan többet asszisztál nekem verseny közben, mint a saját footstrongos csapattársainak… Balassagyarmaton is kétszer futottam be a technikai zónába egy-egy kerékcserére, ki is kiáltottam neki az azt követő körben: – Ezt nézd, most nem megyek ki szervizelni!
A tréfát félretéve végtelenül rosszul sikerült az ötödik futam, 11. helyen végeztem. Főleg a lányokkal meccseltem és a végén nem is sikerült Dósa Eszti előtt beérnem. Klein „Kelta” Tomi és Vas „oroszlán” Peti is úgy mentek el mellettem, mint az év eleji első versenyeken, ahol még csak kerestem a formámat, de nem találtam. Elképesztően motiválatlanul versenyeztem – valójában nem is volt ez versenyzés, csak annak imitálása. Hideg is volt, kb. 3 fok amit már eleve utálok és valószinüleg túl is öltöztem magam a versenyre.
Télikabátban (plusz sapka-sál-kesztyű) és kiscsizmában versenyeztem.
Pedig jól kaptam el a rajtot, Speciális Viktorral húztuk az elejét. Az első kör közepén kicsit elfeküdtem egy füves visszafordítóban, de pikk-pakk felpattantam és maradtam a spiccen. Azért persze megtört a lendület, Kovács „Pityikusz” Pisti le is került iziben. Már itt kezdtem érezni, hogy ez nem lesz az én versenyem, mert nem tudtam tenni rá a kereket ahogy szoktam. Az első kör végére ki is kerültem a szélárnyékából, tehát lett 4-3-5 méter a távolság köztünk, ez eléggé szíven ütött. Hiába még második pozícióban voltam, de kezdtem érezni, hogy ez ma nekem nem fog menni. Nem forogtak a lábaim.
Hamarosan jött az első szisszentés, a második kör második felében – pont a depónál lévő lendületes füves balosban – hallottam, ahogy a hátsó tubeless gumi szellent egy nagyot. A depóban is észlelték, mert hallottam a megjegyzéseket: – Na ez most odalett!
Tekertem egy fél kört a puhább gumin, óvatos tempó volt, meg is előzött a két Tomi: Molnár „TomSolo” és Kelta is. Nem volt extra gyors a kerékcsere, kicsit szöszmötöltek a gyorszárral, elég sokan elmentek közben.
A dupla púpon Pityikusszal.
A dupla púpon Viktorral – ugyanolyan bringával nyomjuk!
Megkezdtem a felzárkózást, visszaértem a Footstrongos srácokra Tokaji Nagy Csabira és Bencz Zolira, de az igazat megvallva nem a megszokott lendülettel mentem el mellettük, épp csak meg tudtam előzni őket. Még Dósa Esztit is „le tudtam kapni”, de az sem volt egy meggyőző tempókülönbség. Nézegettem hátrafelé, és jött is a végzetem: Vas Peti a szokásos mozdonyfújtatással pont úgy ment el mellettem a pálya egyedüli, de azért combos emelkedőjén, ahogy az XCO versenyeken már megszokhattam. Ez végképp betette a kaput, itt lett oda végleg a motivációm.
Egy körrel később már nem is csodálkoztam, mikor a célterület melletti dupla púpon bénán gurultam le és az első gumi is kiszisszent egy kisebb gödörben. Irány a depó, Baluék megint kicserélték a kereket, de ekkor már tényleg nagyon visszacsúsztam, végleg odalett a verseny.
Ami a tubeless kálváriát illeti: az előző beszámolókban nagyon sok defektről számoltam be belsővel szerelt kerekek esetén. Főleg a latex belső nem jött be, csupa olyan defekteket kaptam, amit nem is értettem. Nem véletlen, hogy elkezdtem erőltetni a tubeless dolgot. Az eddigi próbálkozásaim kudarccal végződtek, de mostmár legalább tudom, hogy miért.
Eddigi tapasztalataim szerint a tubeless CX setup sikerét elsősorban NEM a gumi, hanem a FELNI determinálja. a Fulcrum Racing 3 kerekeim NEM tubelessek ugyan, de meg tudtam csinálni tubelessre többféle gumival is. Ám egyik sem működött megbízhatóan, akár 2.5-2.7 báron is bármikor ki tudom szisszenteni a levegőt egy direkt forszírozott, gyors, füves kanyarban jól bedöntve a cangát. Hiába húztam rá két réteg Stan’s No Tubes sárga felniszalagot, mert azt olvastam ezzel is javítani lehet a gumi és a felni kapcsolatát – nem működött!
A napokban utánaolvastam, hogy mi a különbség a Fulcrum esetében a nem-tubeless és a tubeless – ők úgy hívják: 2-Way Fit – felnik között. Hát ez mindent megmagyaráz, bárcsak körábban láttam volna ezt a képet:
Tökéletesen látható, hogy a nem-tubeless felnin nincs kialakított „fészek” a külső guminak, ha nincs nyomás, magától is lepattan a felniről, nem marad a helyén. A 2-Way Fit felnin viszont még két picike fél mm-es perem is segíti a gumit, hogy a felnin maradjon. Óriási különbség: teljesen leeresztve a gumit is a helyén marad, hüvelykujjal kell lepattintani a fészekből ha mondjuk le akarjuk szedni.
Az arckifejezésem azt hiszem mindent elárul erről a versenyről:
Szóval ha egy tanácsot adhatok, amennyiben CX-re tubeless rendszerben gondolkodsz, ne töltsd az időt feleslegesen nem-tubeless felnikkel, ragaszkodj a dedikált tubeless kerékhez. A gumi már kevésbé lényeges, sok-sok olyan gumival is működhet a rendszer, melyek nem dedikáltan tubeless, vagy tubeless-ready gumik. Persze mindenképpen hajtogatós (kevláros) gumikkal próbálkozz, a drótperemesek szerintem túl merevek a tubeless setuphoz.
A következő versenyen már nem lesz defektem. Kész, punktum!
A SuperCross összetettben Pityikusz és Molnár „TomSolo” Tomi immár tekintélyes előnyre tettek szert. A rossz hír, hogy Viktor is megelőzött és Kelta is full felzárkózott mögém.
1. Kovács István „Pityikusz”- 339 pont
2. Molnár Tamás Gusztáv – 310 pont
4. Specziár Viktor – 284 pont
3. Fésüs László „Kefe” – 278 pont
5. Klein Tamás „Kelta” – 277 pont
A hátralévő két futamon mostmár tényleg dobogón kell végeznem ha összetettben dobogós akarok lenni.
Valójában nem is akartam beszámolót írni erről a futamról, de Máhr Attila olyan jó fotókat csinált ezen a versenyen, hogy úgy éreztem, mégsem hagyhatom ki.
2014 SuperCross Balassagyarmat eredmények: 2014_supercross15_balassagyarmat.xls (298KB)